luni, 27 aprilie 2009

Galerie foto: Bucurestii Vechi

LA MULTI ANI, BUCURESTI!
- 550 ani de atestare documentara -


Cladirile vechi ale Bucurestilor sunt o recenta pasiune personala. Ma fascineaza prin eleganta si misterul lor, prin faptul ca au - fiecare in parte - o istorie proprie, o poveste veche de zeci de ani, sau poate chiar mai lunga de un secol...

Generatii intregi de oameni s-au perindat prin ele, locuind ori desfasurandu-si activitatea zilnica, apunand apoi rand pe rand; cladirile acestea insa au ramas, unele dintre ele trecand prin doua Razboaie Mondiale , prin cateva regimuri politice si printr-o multitudine de vicisitudini naturale...

Raman parca sa faca legatura dintre inaintasi, noi cei de acum si cei ce vor urma, sfidand timpul cu forte de nebanuit si luptand, din rasputeri, cu eroziunile ploilor, vanturilor, vijeliilor, inghetului, cu undele seismice (nu putine!) precum si cu inamicul lor cel mai de temut: omul, in special acela rau, dispus oricand sa le lase de izbeliste, sa le demoleze pentru interese veroase ori sa le modifice, hidos, cu air conditionere, termopane sau alte 'noutati' ce li se potrivesc precum nuca-n perete...

Admirand, asadar, mirifica arhitectura a unor vremuri apuse, m-am simtit dator sa imortalizez cumva, in fotografie cel mai posibil, cladirile minunate pe langa care atat eu cat si altii trecem destul de des, grabiti si ingandurati de atatea probleme zilnice de tot felul. Unele sunt de-a dreptul extraordinare, superbe prin constructia lor, in stiluri deosebite si cu linii armonioase, dar ma intreb oare cati au ochi si rabdare sa le poata admira asa cum li s-ar cuveni?!...

Am decis, in cele din urma, sa fotografiez cat mai multe nestemate arhitecturale arhaice bucurestene, sa le prelucrez apoi imaginile in sepia (sunt si cateva inspirate exceptii, in culori), pentru un plus de parfum retro, ferindu-ma pe cat posibil sa iau in cadru termopane, antene parabolice sau split-uri de aer conditionat. Cand chiar nu a fost posibil, am luat in cadru - cu ceva dezgust - si aceste obiecte stridente vizual...

Initial, mi-am dorit sa pot surprinde imagini intregi ale cladirilor; abia apoi am realizat ca, din pacate, o astfel de treaba nu este deloc simpla in conditiile in care apar obstacole de tot felul, gen strazi stramte ce limiteaza unghiul de vizualizare, vegetatie inalta sau/si deasa ce le acopera, ori fire (cabluri) aeriene suparatoare pentru rezultatul final.

De multe ori, am ales un compromis, in sensul ca am capturat de pe o cladire numai elementele arhitecturale deosebite si reprezentative ( o efigie, un blazon, un basorelief, de exemplu). Este bine si atat, consider eu, elementele de detaliu fiind si mai greu de retinut de catre retina trecatorului grabit; daca fotografiile oferite va vor surprinde si va vor incanta, macar un pic, pot spune ca mi-am atins scopul, in cele din urma.

Tinta mea au fost atat cladirile mari, celebre ale Capitalei, cat si case particulare , anonime; ideea a fost sa capturez cat mai mult din spiritul Bucurestilor de altadata. Nu ma pricep deloc la arhitectura si din nefericire inca nu am gasit un sprijin in persoana cuiva care sa-mi explice, sa-mi detalieze si sa-mi categoriseasca tot ceea ce am fotografiat.

Cu toate acestea, sunt convins ca si fara explicatii tot veti ramane, macar o idee, incantati de Arta edificiilor din alte timpuri, cu multe ornamente si elemente de sustinere cu forme de coloane antice, capiteluri, zei, demoni ori spirite ocrotitoare ale lacasurilor in cauza.

Actiunea mea inca se afla in desfasurare, astfel ca, periodic, voi reveni sa postez alte si alte imagini, sper cat mai deosebite!

Va doresc vizionare placuta! :-)

brighty.





























































































































































































































































































































Niciun comentariu: